Hvad er Google Ads?
•
Hvad er Google Ads, og hvordan fungerer det?
Hvert sekund foretages der 40.000 søgninger på Google, og langt de fleste Google søgninger inkluderer søgeresultater med Google Ads (Betalte annoncer på Google). Disse betales af virksomheder, som vælger at være synlige via Google Ads. Dette kan være en yderst effektiv måde at skabe relevant, kvalificeret trafik til dit websted nøjagtigt når folk søger efter de typer produkter eller tjenester, din virksomhed tilbyder.
Nedenstående lærer du hvad Google Ads er og hvordan det fungerer.
•
Hvad er Google Ads?
Google tilbyder betalte annoncer, der vises i søgeresultaterne på Google ved brug af Google Ads.
Nedenfor er et eksempel på en resultatside (SERP). Der er to sektioner af betalte Google-annoncer, en over de "naturlige" eller organiske links og en Google Shopping sektion til højre på resultatsiden:

•
De betalte resultater eller annoncer er illustreret ovenstående i de markerede områder. Det blå felt er den øverst placerede Google Search annonce. Det grønne område markerer Search annoncer placeret nummer 2 og 3.
Det røde felt viser Google Shopping annoncer - Dette er udelukkende aktuelt for webshops. Google Shopping giver mulighed for, at vise sine produkter på Google med billeder, pris og tilhørende tekst.
•
Google tilbyder også display annoncering, der vises på Googles Displaynetværk. Displaynetværket er en omfattende samling af eksterne tredjepartswebsteder, der har indgået et samarbejde med Google og accepteret at vise Google-annoncer. Google-annoncer på Displaynetværket kan være i tekst-, billed-, video- eller rich media-format og kan målrettes forskelligt. Dette inkluderer remarketing og bannerannoncer.
•
Hvordan afgør Google hvem der bliver vist?
Hver gang der foretages en søgning på Google sker der en auktion. Virksomheder der byder på forskellige søgeord har sat et tilhørende bud for hvert søgeord.
Dette bud kombineret med et kvalitetsresultat tildelt af Google baseret på kvaliteten af din foreslåede annonce bestemmer, hvilke Google-annoncer der vises på SERP (Søgeresultatsiden). Når brugere klikker på annoncerne, betaler annoncøren en bestemt pris - Dette er også kendt som CPC eller betal pr. klik der beregnes efter nedenstående illustration:

•
Som vist i ovenstående illustration kan du spare mange penge og opnå en stor fordel ved en optimal opsætning af dine Google Ads aktiviteter. Din Ad Rank er den afgørende faktor ift. hvilken placering du opnår.
Google udregner din klikpris som vist her:

•
Hvordan udregnes dit kvalitetsresultat?
Følgende faktorer (blandt andre) påvirker dit kvalitetsresultat:
- Relevansen af din annoncetekst ift. søgeordet
- Relevansen af søgeordet i din annoncegruppe
- Relevansen af din annonce til din landing page
- Den historiske klikfrekvens (CTR) for annoncen og annoncegruppen
•
Fordele ved at have et højt kvalitetsresultat:
Lavere klikpriser og hermed omkostninger. Google belønner annoncører med høje kvalitetsresultater ved at sænke deres pris pr. klik (CPC), hvilket hjælper med at forbedre din Google Ads aktiviteters performance.
Mere eksponering - Med et højt kvalitetsresultat, vises dine annoncer oftere i bedre positioner på søgeresultatsiden. Dette giver dig mulighed for at få flere klik og konverteringer uden at skulle hæve dine bud for meget.