7. september 2021

Guide til opsætning af forsendelses- og returningspolitik i Google Merchant Center

Alex Klysner
forfatter

Her finder du en simpel guide til opsætning af forsendelses- og returningspolitikker i Google Merchant Center illustreret med screenshots.

Er du i tvivl om hvorfor du bør udfylde dine forsendelses- og returningspolitikker – Så læs dette korte indlæg: Vis forsendelses USP’er direkte i dine Google Annoncer

Opsætning af returningspolitikker i Google Merchant Center

Step 1:
– Login i Google Merchant Center.
– Klik på tandhjulet i højre hjørne.
– Vælg “Forsendelse og returning”.
– Klik på fanen “Returningspolitik.

Step 2:
– Vælg det land du vil oprette returningspolitikker for – Her har jeg valgt Danmark.

Hvis man leverer til flere lande end Danmark, vil jeg anbefale man laver en returningspolitik for hvert land. Dette er ikke kun fordi man for det meste har forskellige politikker, men også for at kunne køre med forskellige budskaber i de forskellige lande ift. returningspolitikker. Dog kan man godt bundle fx de tre skandinaviske lande, hvis vel og mærke forsendelses- og returningspolitikkerne er ens.

– Klik på “næste”

Step 3:
– Vælg hvor/hvordan dine kunder kan returnerer deres varer.
– Klik på “Næste”.

Step 4:
– Angiv antal dage kunden har til at returnere produktet.
(Pro tip: Hvis du generelt har tæt på 0% returneringer, kan du ligeså godt sætte den til ubegrænset. Dette giver dig en stærk USP og en fordel over dine konkurrenter. Ydermere giver det øget tryghed hos dine potentielle kunder)

– Der er mulighed for at tilføje en forlængelse af returneringsfristen i givne perioder.
Dette kan med fordel bruges i perioden op til juleaften – Fx fortæller der er mulighed for, at returnere sin købte vare indtil d. 24. december.

Step 5:
– Angiv den korrekte valtut for det valgte land du angiver dine returneringspolitikker for.
– Indtast gebyrret for lageropfyldning, hvis du har et.
– Til slut skal du angive hvad kunderne skal betale for returforsendelser.

Nu har du opsat dine returningspolitikker for et land – Rinse and repeat for dine andre lande.

Opsætning af forsendelsespolitikker i Google Merchant Center

Step 1:
– Samme sted du fandt returneringspolitikker fanen, finder du forsendelsesservice fanen – Klik ind på denne.
– Navngiv din forsendelsesservice
(Fx “Danmark”, hvis du har flere lande eller andre parametre du adskiller dine forsendelsesservices på.)
– Angiv land og valuta
– I og med at Google kun lader webshops annoncere på Google, hvis de kan tilbyde “Levering til kundes adresse” er der ikke andre muligheder at vælge.
– Klik på “Næste”

Step 2:
– Vælg tidsfrist på ordreagivelse (Fx kl. 16.00 på hverdage. HUSK at angive den rigtig tidszone)
– Indtast den forventede leveringstid, som du også gør opmærksom på din i webshop.
– Hvis der er destinationer som har forskellig forventet leveringstid kan du angive dette ved at klikke på “Tilføj etiket for forsendelsestid” og udfylde den tabel. – Hvis ikke, så sletter du bare tabellen og hopper videre.

Step 3:
– Sidste step er angivelse af kundens forsendelsesomkostninger. Vælg den der passer på din model. (Hvis du har brug for dynamiske gebyrer ift. parametre som størrelse og/eller vægt kan du skifte til avancerede indstillinger.

Nu har du opsat forsendelses- og returningspolitikker for din webshop i Google Merchant Center, og dermed (Hvis du har gode forsendelses- og returningspolitikker) endnu flere synlige USP’er i dine Google Annoncer.

Tak fordi du læste med!

Har du spørgsmål eller kommentarer til ovenstående, så ring eller skriv endelig.

DBH
Alex Klysner Jensen

Sidste nye posts

Lad os løfte jeres digitale tilstædeværelse til det næste niveau
Udfyld formularen og få en time gratis sparring.

Alex
Sidse Norre

Sidse Norre

CMO
I mit samarbejde med SCALA Digital har det primære fokus været downloads af en app via Google Ads. 

Alex har formået at opsætte Google Ads kampagner og andre platforme, som på blot 2-3 måneder har øget antallet af downloads samt været med til at halvere prisen pr. download. 

Alex er altid professionel og rar at arbejde sammen med. Han er proaktiv og er god til at komme med nye ideer til udvikling og optimering af den online tilstedeværelse.

Bo Vestergaard
Ejer Ry Kanofart ApS

Super reelt firma!
Det kan godt være svært at finde ud af hvad man får for pengene, når man køber Google Ads optimering. Branchen har et virkeligt blakket ry, men her er en af dem der gør det de lover og man får fuld valuta for pengene!

Vi vil klart anbefale SCALA Digital til alle.

Ulrik K.
CEO

Har brugt SCALA som e-Mediekonsultent mange gange. Hver gang får man professionelt stykke arbejde, tillige med Adflow har stor forståelse for vores forretning og behov. SCALA har omfattende erfaring med mange år i branchen som vi nyder godt af. Fornuftigt prisleje og stor kvalitet samt loyalitet.

 Kan varmt anbefales!

Andreas Albertsen 
Medejer af NemHjem.dk

Vi har hos NemHjem.dk et super godt samarbejde med Alex / SCALA Digital med online markedsføring, hvilket vi er meget tilfredse med. Alex er god til at lytte og hjælpe med præcis de ønsker vi har, og samtidig give super gode input til at komme videre. Vi kan varmt anbefale SCALA Digital, hvis man som os ønsker et samarbejde omkring markedsføringen, hvor vi selv har "fingeren på pulsen".

Skalerer via data

Specialiseret i omkostningseffektiv digital marketing der hjælper din virksomhed forrest. SCALA Digital tilbyder den optimale løsning til dit behov.
Telefon: +45 2421 4533E-mail: scala@scala-digital.dk
Adresse: Gravensgade 10, 9000 Aalborg
CVR: 33849931
SCALA Digital All Rights Reserved 2023
menu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram